onsdag 25 april 2012

Fritillaria pallidiflora


Eller blek klocklilja som den heter på svenska har jag två stycken i mitt växthus. Jag köpte dem på trädgårdsmässan på Liseberg förra våren just när de blommande. Några dagar senare hade den blommat över och de små krukorna glömdes bort i nån vrå i trädgården. Under höststädningen räddade jag det som eventuellt kunde leva där i den torra krukan och satte ner i en större balja med blandade lökväxter i växthuset.  Döm om min förvåning när det plötsligt vecklade ut sig ett kraftigt grågrönt bladverk som kröntes av de här vackra gula klockorna.

Undrar om jag vågar mig på att hitta en plats till den ute i trädgården till nästa vår.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Hittade hit vid sökning på nätet efter bleka klockliljor.

    Det är klart, att du kan sätta ut dina Bleka klockliljor.
    Har haft min både i Jämtland och här i Skåne, så jag vet, att den är mycket härdig.
    Min trivs i rätt skuggigt läge och står här under takskägget, men i kanten av takdroppet, så jag antar att den får tillräckligt med fukt därifrån.
    Efter blomningen vissnar stjälken bort - om den inte bär på en frökapsel, för då står den kvar tills fröna mognat.
    På min blogg har jag precis presenterat mitt exemplar.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera