torsdag 24 februari 2011

Goda föresatser på rean


Jag tänkte att jag vågar inte handla trädgårdsböcker på rea! Tänk om jag kom hem med en bok som jag redan har i mitt digra trädgårdsbibliotek men som blivit bortglömd. Och tänk om det bara behövs en bok till för att min klena hylla ska rasa ihop!

Men, men... det är väl bra med goda föresatser men skam den som inte kan ändra sig! Och med de klyschorna sagda så berättar jag om fyndet "Rensa trädgården från kirskål, kvickrot, maskrosor, tistlar och annat ogräs". Bokens beskrivningar höjer ogräset till en nästan vetenskaplig nivå.



Jag vill ha höns i min trädgård! Som pickar runt och värper goda ägg. Och då låg den här fina hönsboken på ett reabord och kallade på mig. Bokhandlaren, som väl ändå måste ha pratat med vad kunder han orkade igår på reans första dag, han log glatt och undrade varför jag köpte en bok om höns. "Det är väl bara att lägga ut ett ägg i trädgården så blir det en höna..."

Nån som prövat?

7 kommentarer:

  1. Att ha höns är det roligaste som finns! För att inte tala om hur kul det är att få kycklingar!

    Man blir sååå avstressad och jordad av att sitta och titta på frigående höns! För att inte tala om hur goda äggen blir .., och hur illgula sockerkakorna blir .., och pannkakorna!

    SvaraRadera
  2. Ogräsboken har jag också spanat in och beställt. Det ska bli kul att läsa den och intressant det du säger om "vetenskaplig nivå". Jag vill bara bli av med dem.

    SvaraRadera
  3. Jo Elisabet, nu när jag läst kapitlet om hur hönshuset ska inredas så tappade den romantiska drömmen lite grann sin guldkant. De skräpar ju ner en del med både det ena och andra. Men visst vill jag ha dem i trädgården!

    Ruta Ett - klart man bara vill bli av med ogräset! Att läsa om det på ett sakligt sätt tar ändå udden av irritationen tycker jag.

    SvaraRadera
  4. Risken är nog störst att man köper lite för många så att bokhyllan ger sig.
    Roligt inlägg.
    Jag skulle också vilja ha höns men jag vet inte var jag skall ha dem på vintern.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  5. Detsamma Annika! Fin tulpan-isskulptur såg jag just på din blogg!

    SvaraRadera
  6. Tänkte precis skriva att jag inte köpt en enda bok på årets bokrea... men det är ju fel.
    Jag har ju beställt två st på nätet som var så kallade "reaböcker".

    Jag tror man kan hyra höns. Ha några över sommaren som man sen lämnar tillbaka till ägaren när hösten kommer.
    En variant för att prova på hur det är att ha egna höns.

    Turtlan

    SvaraRadera
  7. Jo, släpp ut hönsen i trädgården, men inte när Nino är där. Min sävlige och mycket vänlige Fogg knäckte nacken på min trofaste tupp Putte. Det gick på en tiondels sekund.

    Vadå, välj profil?

    SvaraRadera