tisdag 1 februari 2011

Min nya trädgård

I slutet av februari tar vi över vårt nya hem. Vid tomtens ena kortsida finns ett litet vackert växthus. Jag vill minnas att det är golv i hela så kanske är det mer ett uterum än ett växthus. Men jag måste ju ha plats till mina tomater! Krukor kanske? Det höga gräset som står där är vackert men passar inte i stil till något annat på tomten tycker jag.

På innergården längs med stallängan finns en rörig rabatt. Ärligt talat så såg trädgården i höstas ut som om den inte fått mycket omsorg de senaste åren men man vet ju inte. Det var kanske bara ett par månaders förfall här bland rosor och stockrosor.

Större delen av trädgården var bara gräsmatta. (Åkgräsklippare - yes!) För 100 år sedan föreställer jag mig buxbomsgångar som någon senare tröttnat på att sköta. Vem vet? Framför huset syns en berså i bok. Lite udda placerad som en stopp mellan hus och trädgård. Men formen är ju vacker så kanske kan den beskäras ner till nån meters höjd bara? Sen var besiktningsmannen inte alls nöjd med all växtlighet intill huset - där är gott om både buskar och perenner. Men det finns ju ett par tusen kvadratmeter att flytta växter till! Och grenarna som skymtar i hörnet uppe till vänster är en gigantisk blodbok som står mitt på gräsmattan.

Mitt på gårdsplanen finns en liten plantering, hrm. Jag vet inte om det är en buske eller ett träd men jag vill absolut att det ska vara ett träd. Kransen av grönt vill jag minnas är lavendel. Och lavendel - det är aldrig fel!

Men de nuvarande ägarna har lovat att hela trädgården kommer att prunka av påskliljor i vår och det ser vi framemot! Och det lär finnas en ritning som en trädgårdsarkitekt gjort som förslag för ett par år sen och den ser vi också framemot att få ta del av. Kanske har han/hon tänkt buxbom?

Bildern har jag lånat från mäklarens säljprospekt.

13 kommentarer:

  1. Oj, vad vackert, härligt o bara sååå underbart! Jättegrattis!

    SvaraRadera
  2. Å så härligt!

    Jag kan bara gissa att Du längtar för fullt att få ta tag i trädgården!
    Smider planer och planerar vad som ska göras.

    Verkligen vackert växthus!

    Är huset gammalt och sen påbyggt med ny vinkel? Ser lite ut så när man tittar på taken.

    En hel gård utan tvekan.
    Du kanske kan öppna rumsuthyrning ;-)

    Ligger det nära havet också?

    Stort Grattis till inköpet!
    När går flyttlasset?

    SvaraRadera
  3. Ja det ser verkligen härligt ut på bilderna!

    Jo vinkelbyggnaden vid växthuset rasade tydligen i den stora skånska stormen 1967 och byggdes sen upp igen. Resten är från 1850-talet.

    Raka vägen ner till stranden är 1,4 km och jag tänkte att jag kanske kan lära vovven åka på flakmoppen så vi snabbt kan kvista ner och promenera...

    Nej, rumsuthyrning blir så mycket städa och tvätta lakan. Det blir konferensrum med kök så att jag både kan hålla egna kurser och hyra ut för andra kurser och möten. Så är i alla fall drömmen!

    Lite segt sälja gamla huset bara! Nån som är intresserad?

    SvaraRadera
  4. Svårt att skriva långt, men ordet är ....underbart!

    SvaraRadera
  5. Why not!

    Vi letar ju hus och båda gillar Skåne och havet.
    Låter perfekt!

    Ska kolla med M ;-))

    Flakmoppe är en superb sak! Kompisar till mig har en sån på sin sommarstuga. Packar saker och drar till stranden eller åker till affären en ½ mil bort.

    Vilken bra idé för det blir nog trist bädda och bädda om!

    Återkommer om husköpet *L*

    SvaraRadera
  6. Tack för länken!

    Nu slår vi nog till :-)
    Jättefint och lockande.

    Mysigt kunna ta en strandpromenad på kvällen. Jag vet en som skulle gilla det.

    Borde inte vara svårt hitta en köpare men kanske inte vad tex en barnfamilj letar efter då det inte är så många sovrum.
    Men snart dyker det säkert upp en köpare! Svårt tro annat.

    Tjingeling från Snuvan

    SvaraRadera
  7. Önskar dig och din käraste all lycka till med nya livet som gårdsägare, Lena! Ser ut som en dröm!

    Fyll på med fler häckar så kommer inte bokbersån att kännas så malplacerad!
    Kram!!

    SvaraRadera
  8. Åhhhhhhhhhhhhhhhhh så fint! Varma gratulationer till gårdsägarna. Kram Cissi

    SvaraRadera
  9. Kan bara sucka och erkänna att jag är avis...
    Men för en trädgårdsfantast som du måste det vara lyckan.
    Konferensrum och kurser låter fantastiskt roligt... gör som jag ...jobba mot drömmen och låt den bli verklighet!

    SvaraRadera
  10. Absolut Ruta Ett - vi kämpar oss framåt steg för steg! Tänkte på dig när jag promenerade i Haga Kyrkogata när jag var en sväng hos sonen för ett par veckor sen. Kunde se dina färgglada kläder framför mig i ett skyltfönster där. Det vore väl en dröm?

    SvaraRadera
  11. Åh så fint och med ännu större möjligheter :-) Vi har ju en ytte pyttegård där gamla stallet är inrett som gästhus - men vi har använt det som konferenslokal vid ett par tillfällen då vi har passat på att förlägga arbetsmöten på hemmaplan i havsnära miljö.
    Grattis till en superdupermiljö

    SvaraRadera
  12. Kan bara hålla med alla föregående talare. Vilket UNDERBART ställe! Och vilka möjligheter det finns i den trädgården! Härligt!

    SvaraRadera