fredag 11 mars 2011

Nytt liv i nytt hem

För nån vecka sen letade jag fram en korg med ganska skröpliga pelargoner i garaget. Planterade om med ny jord och gav dem ett nytt hem i salen. Salen? Jo alla skånska bondgårdar med självaktning har en sal längst ute i bostadslängan. Ett stort kyligt rum med fönster åt alla håll.

Där bor nu pelargonerna i rader i fönsterkarmarna och är redan alldeles överlyckligt fulla med små nya skott. De fick flytta in långt innan mig som nog inte kommer efter förrän till påsk. Men jag är ju där och vattnar såklart (mellan spackling och tapetsering...).

Katarina frågade häromdan om jag hade kvar den turkosa pelargonen hon gav mig för ett par år sen. Jo, jag tror det är den här lille stackaren faktiskt... Blommorna blir mer vita än turkos men när de faller av ändrar blombladen färg mot turkos. Fast just nu ser den inte ut som om den skulle få ork att blomma nåt mer.

6 kommentarer:

  1. Så underbart att ha en sal - det skulle jag också vilja ha. Pelargoner passar väldigt bra där och färgen på nýa sticklingar är sååå fin.
    Mina sticklingar ska också få komma sig ner i jord nu.
    Men nu har du snart inte tid att vara lat, eller...?

    SvaraRadera
  2. Man kan vara lat på olika sätt. Eller? Bara att SÄGA att man är lat är halva vinsten. Duktighetshetsen liksom försvinner.

    SvaraRadera
  3. Härligt! Och vilka fina bilder .., och jag säger som Ruta Ett .,. en sal vore nånting att ha!

    SvaraRadera
  4. Ohh, en sal!

    Det är drömmen!
    Har du vackra fönster där med?

    Lycka till med alla dina pelargoner , spacklingar och allt vad ni sysslar med!

    Kram Annica - Vi tre & trädgård

    SvaraRadera
  5. Tack tack - idag var det tapetsering...

    SvaraRadera
  6. Härligt då det börjar spira nya blad på Pelargonerna.
    Ha det gott!

    SvaraRadera