lördag 9 april 2011

Fritillaria imperialis

I Slottsträdgården i Malmö idag stod trädgårdsmästare John Taylor och satte in nya fönsterrutor i växthuset, Tareq Taylor stod och slängde med grytorna inne i fiket, Elisabeth Svalin Gunnarsson sålde sin dahliebok och kom med goda dahlieråd, skådespelerskan Ing-Marie Carlsson strosade i gångarna - ja och så var hela fält av kejsarkronor på väg upp i stora rabatten!

När jag fyllt en kasse med dahlieknölar och förhört mig noga om varför dahliorna på Sofiero är så gigantiska så körde vi hem till gården och letade. Och minsann, längst nere i hörnet av trädgården, där är mina alldeles egna kejsarkronor på väg upp!

Redan när jag skrev i min egen Mina vänner-bok 1969 så älskade jag de konstifika kejsarkronorna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar