lördag 4 februari 2012

Nu kör vi!


Det här ska bli frösåddernas vår! Blomsterlampor, såddbrätten, pluggboxar, såjord, vermikulit - och FRÖER börjar hopa sig på mitt hallgolv.

Idag åkte de röda stjärnflocke-fröerna i jorden för en tre-veckors-stratifiering, dvs såbrättet bars ut i kylan för att ge fröna en låtsas-vinter med efterföljande låtsas-vår inomhus. Men jag måste säga att det var den snålaste fröpåse jag nånsin skådat... lite krafs från kanske en halv blomma!

Samtidigt sådde jag ett låda med jätteverbena-fröer eftersom de också måste ut i kylan en sväng innan de gror. Den påsen var full med små osynliga frön som envisades med att hänga kvar längs med plasten i fröpåsen... om jag inte får nån grodd där så kan jag alltid skylla på att det kanske inte ens hamnade några frön i jorden utan de satt kvar på handskar och jordtråg...

2 kommentarer:

  1. Oh, jag känner frösuget, men har bestämt att inte så något i år. Möjligen lite krasse till balkongen, men inte mer...Har ju ingen trädgård längre.

    SvaraRadera
  2. När barnen var små höll vi jämnt på med fröer - små plantor som fick fraktas med till sommarstugan under påsken för att inte dö. Sen kom några år som vi tillbringade påsken hos släktingar i Spanien och återvände hem till döda plantor. Sen pluggade jag på Alnarp och insåg det omöjliga i att dra upp växter hemma i köksfönstret när man skulle ha växthus och fuktighetsvakt och rätt ljus osv osv. Så jag gav upp! Men nu j*klar har jag köpt riktig belysning och odlingsbrickor med underbevattning så i år blir det allvar!

    SvaraRadera