onsdag 23 maj 2012

Allt på en gång


Den första lilla prinsessan har slagit ut i skydd av en södervägg. Snart, snart har vi hundratals prästkragar!


Vid samma vägg står pipörten och sprider sig.


I höstas satte jag lite perenner i söderrabatten, bl a några jättevallmo som ser ut att trivas.


För att inte tala om porslinsveronikan som också är ny sen i höstas och blommar redan som den aldrig gjorde i min förra trädgård.


Jag tror att min snöbollsbusken är rekordhög. På riktigt! Måste sträcka upp grenarna ordentligt bakom hagtornshäcken för att ens få ljus.


Just blommorna är väl inte största vinsten med kornellen. Men både grenar och blad är vackra tycker jag.


Nåt rosa fluff längst ner i trädgården - kan vara vad som helst...

5 kommentarer:

  1. Nu är det verkligen allt på en gång! Underbart och vackert.
    Fast samtidigt pågår trista saker i bakgrunden.
    Har just upptäckt att min Gerbe Rose, som är bunden på en spalje mot väggen, redan har massivt angrepp av mjöldagg OCH svartfläck med gulnade blad. Detta samtidigt som knopparna just kommit fram!!! Vad gör man - får lust att klippa ner den totalt och låta den börja om, men då får jag väl knappast några blommor i sommar.

    Kram/Märit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innan jag flyttade till sydkusten så hade jag ett gatuhus i Lund med en omgärdad trädgård med ett riktigt varmt mikroklimat. Där hade jag två Gerbe Rose i en rosenbåge och de blommade helt galet varje år och drog i princip omkull bågen med sin tyngd. Men jag vill minnas att de var ganska så svartspräckliga på bladen jämt. Tror du inte de härdar ut om du låter dem vara? Om du inte har många andra rosor precis intill? Ibland får man bara acceptera att rosor är rosor.

      Radera
  2. Åh så fint - flyttar ner till sydkusten efter helgen, det har nog hänt en del sedan vi var där för 10 dagar sen... Och tack för att vår trappblomma fått ett namn - pipört

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exploderat har det ! Hade inte bekantat mig med pipörten tidigare men vid kusten öster om Trelleborg verkar den finnas i var varannan trädgård. Finns även i vitt men tyvärr inte hos mig.

      Radera
  3. Finfina är de tycker jag. Vi såg både röda och vita i Valldemossa på Mallorca förra veckan...

    SvaraRadera