tisdag 8 maj 2012

Idag i trädgården


Jag brukar inte köpa plantor i de dyra blomsteraffärerna på gågatan men den här kunde jag bara inte gå förbi! En riktigt, riktigt svart petunia. (Lite snafs på bladen är byggdamm från vår pågående renovering...)


Tomatplantorna kommer från favoritplantskolan Gunnebo Trädgård i Skivarp. I år blev det tre stycken, "Black Zebra", "Sun Belle" och "Gardener's Delight" och liksom förra året står de i krukor. Det misslyckades i fjor. Kanske går det bättre i år.


Trädgårdens allra mesta blomma, prästkragen, står i knopp. Till midsommar forsar vi fram i prästkragar överallt. I år är vi förberedda och har lämnat stora rondeller i gräsmattorna som vi låter bli att klippa tills senare i sommar.


Jag jobbar vidare med frösådderna. Rudbeckian behöver verkligen komma ut i större krukor!


Dristade mig till att plantera en rad med tulpanlökar utanför vår inhägnade trädgård i höstas. Tanken var inte att knopparna skulle bli mat till kaniner och rådjur...

1 kommentar:

  1. Som sagt - en runda i trädgården gör alltid gott! Jag ska göra detsamma.
    Kram Katarina

    SvaraRadera