lördag 28 juli 2012

Muramaris - en romantisk plats

Anledningen till att jag alls hamnade på Gotland en vecka i juli var att jag förra sommaren läste mig igenom alla Mari Jungstedts deckare i ett svep. De utspelar sig på Gotland i den ena miljön mer fantastisk än den andra.


I hennes bok "Den döende dandyn" får man ta del av den romantiska bakgrunden till villan Muramaris som ligger vid kusten norr om Visby.


Den byggdes av konstnärsparet Ellen och Johnny Roosval i början av 1900-talet. Trädgården ritades av Nils von Dardel och ser ännu ut som den gjorde ursprungligen. I charmigt förfall.


Vi fick en guidad tur med hela historien om paret och villan. Det var ingen rusning precis - vi var de enda som var med på den schemalagda turen.


Och när jag kom hem från semestern låg det senaste numret av Trädgårdsliv i posthögen. Med bland annat en artikel om just Muramaris!

2 kommentarer:

  1. Det låter som en underbar tur och vilket sammanträffande med Allt om trädgård!

    SvaraRadera
  2. Å den vill jag också se. Har läst boken om Ellen von Hallwyls liv, hon hade det inte alltid så lätt. //Anki, Kvarnviks Gård

    SvaraRadera