måndag 2 juli 2012

Rosor kapitel 2

Längs med husväggarna är det trångt i rabatterna och vi har försökt rensa upp en del för att skydda huset och grunden.


Vissa rosor är lite mindre och ser mest ut som moderna stilrosor.


En helt annan typ är den här som borde vara en honungsros men som inte doftar speciellt mycket. Den är småtaggig till max och den enda rosen jag inte klippte ner ohämmat i höstas.


En klätterros som blommar fram till november med tefatsstora blommor. När det blåser knackar den på grovköksfönstret.


I den täta rabatten med prästkragar, pipört och daggkåpa sticker det upp ett antal smårosor. De passar absolut inte in, nej jag vet.


På sidor om altandörren i köket finns den här rosen. Varje gång jag öppnar den dörren slår väldoften emot mig. Men den blommar liksom över med en gång och ser lite småslarvig ut.


Det gör inte den här - som en marsipanros står den där fint i trängseln.

2 kommentarer:

  1. Får genast erkänna, jag kan inte namnge dina rosor.
    Om du inte hade skrivit om den näst sista att den doftar gott och att den är engångsblommande, så hade jag sagt Gerbe Rose. Den ser verkligen ut som den!

    Den sista skulle jag vilja påstå att den hör till "New Dawn"-familjen. Det sätt som kronbladen är bakåtvikta tyder på det. Det kanske är New Dawn själv?

    SvaraRadera
  2. Själv har jag svårt att se karaktären i olika rosor. Men just Gerbe Rose har jag haft i en tidigare trädgård och den hade betydligt mindre blommor än den ovan. Ska titta närmare på New Dawn i stora rosboken och jämföra med min "marsipanros".

    Sen vet jag ju inte när rosorna är planterade - om det är den förre ägaren eller om de härrör från den ursprungliga trädgården. Det kan ju också ha betydelse för vad det kan vara för sorter.

    Den tvåfärgade i rosenbågen däremot tycker jag ser oerhört speciell ut och borde vara lätt att känna igen ifall man sett den förut.

    Kanske jag rentav får upp ett intresse för det här med rosor nu när jag har så många olika och börjar studera skillnaderna närmare.

    Lycka till med ditt eget besök av ros-gruppen!

    SvaraRadera