tisdag 5 oktober 2010

Dahlior




Äntligen har det kommit ut en bok på svenska om Dahlior - en av de galnaste blommor som finns. Jag läser och läser och blir inte ett dugg klokare. Det finns ingen enkel nyckel som får mig att förstå, ingen aha-upplevelse att "så här är det ju!"

Nåt kapitel handlar om att det finns 55 000 namngivna sorter och då ger jag nästan upp. Men sen kommer kapitlet som handlar om de 10 klassificeringarna på svenska:

  • enkelblommande dahlior
  • anemonblommande dahlior
  • halskråsdahlior
  • näckrosblommande dahlior
  • dekorativdahlior
  • bolldahlior
  • pompomdahlior
  • kaktusdahlior
  • semikaktusdahlior
  • diverse dahlior

Vid den tionde och sista kategorin är jag färdig att ge upp igen! Diverse dahlior - där ingår resten av dahliorna som inte passar in på annat håll.

Boken innehåller också en gedigen historiebeskrivning om hur de vilda arterna hämtades hem till Europa från Mexico under 17-1800-talen. Vi får också lära oss hur de ska odlas och planteras - hoppsan jag brukar lägga mina knölar i en hink vatten innan jag gräver ner dem men det var visst absolut förbjudet! Ett informativt avsnitt om skadedjur finns också med.

Det fanns en hel del fina bilder i boken men den lyfter inte som en riktig fotobok, det gör den inte. Så här kommer några av mina egna bilder istället.

I augusti 2008 var denna en av mina favoriter på Sofiero.

I september 2009 var jag där igen och fotograferade för ovanlighetens skulle något gult! Måste vara för att hösten var nära och ögonen inte är så känsliga för gult som på sommaren.

I juli i år blommade denna tangoröda dahlia där i Sofieros dahlierondeller.

September var väl sista besöket på Sofiero för i år - en vit frisk blomma som borde tillhöra anemonblommande dahlior med "en eller flera yttre ringar av platta blommor omgivna av en flock tätt sittande, rörformade diskblommor där disken i blommans mitt inte syns". Å andra sidan kan det lika gärna vara en dekorativdahlia där "blomman ska vara helt fylld och har ingen synlig disk i mitten. Strålblommorna ska vara breda och flata och får vara inrullade till högst 75 % av sin längd". Kanske.

Nästa vår ska jag anlägga en riktigt lång vulgär dahliarabatt nånstans. Hemma på tomten eller som gerillaprojekt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar