fredag 19 november 2010

Botanisk julutställning

I Botaniska trädgården i Göteborg har man annonserat en julutställning. Den bestod i att man satt upp röda skyltar vid de växter som har någon julanknytning.

Till exempel så är det här en Crocus sativus, en saffranskrokus. Det var nästan så man ville pilla lite på det gula.

Först traskade jag rakt förbi utan att reagera, men på tillbakavägen såg jag dem. Amaryllisar på väg upp ur marken och inte hopträngda i små små krukor som man är van att se dem.

Dessutom fanns det skyltar vid ingefäran, julbegonian, vaniljorkidéen och lite annat som jag inte fotograferade. Men i nästa inlägg kommer lite fler bilder på skojiga växter.

2 kommentarer:

  1. Spännande! Vi passerade Botaniska Trädgården i somras, men hann aldrig titta in. En enda gång har jag varit där .., kan det ha varit i mitten av 70-talet, kanske?

    SvaraRadera
  2. Sen sonen flyttade till Gbg har jag besökt Trädgårdsföreningen och Palmhuset flera gånger men inte förrän nu upptäckt Botaniska Trädgården. Lite pinsamt faktiskt. Han bor t o m på gångavstånd så jag hoppas komma dit igen till våren!

    SvaraRadera