onsdag 24 augusti 2011

Flädern mitt nya kirskål

Flädern börjar få sina vackra bärställningar. Hösten är på väg eller?

Gillar jag fläder eller inte? Inte längre faktiskt. Till midsommar var jag så glad över alla fläderblommor här på gården så jag till och med kryddade snaps. Som blev överstark och besk och fick kastas...

Här på gården är flädern som kirskål - ett ogräs som dyker upp där jag som minst vill ha det och som verkar omöjligt att bli av med. Gärna inuti andra buskar sticker det upp och växer supersnabbt förbi. Jag har fläder i kaprifolen, tätt intill äppelträdet, i rosenrabatten, i doftschersminen. Jag kapar flädern jäms med marken och tre dar senare flaxar det nya skira blad.

Nej jag gillar inte fläder längre. Och den slemmiga, hemmagjorda flädersaften folk älskar att bjuda på, nej den har jag ju faktiskt aldrig nånsin tyckt om...

6 kommentarer:

  1. Men saft på bären är himla gott! Min mamma brukade göra det och det är väldigt gott att dricka varmt när man är förkyld. Fullt med C-vitamin!!

    SvaraRadera
  2. Ok du menar att jag ska ge den där jobbiga busken en chans till? Hm..får se..

    SvaraRadera
  3. Hade du bott närmare så hade jag gladeligen köpt några av dina buskar :-)

    SvaraRadera
  4. Mian, KÖPT? Är du helt tokig - ogräs fås gratis! Jag tittade in på din blogg. Fantastiska bilder på rent fantasieggande små kryp.

    SvaraRadera
  5. "Slemmig saft"? Vad är det för variant du blivit bjuden på?!

    SvaraRadera
  6. Du vet P, antingen älskar man eller hatar man flädersaft. Det är som matjesill ungefär...

    SvaraRadera