tisdag 12 juni 2012

När ska nu buxbom klippas?


Jag har levt med nån idé om att buxbom ska klippas i midsommarveckan. Var har jag fått det ifrån? Jag brukar tycka att det är alldeles för sent. Men nu har jag köpt på mig Vollbrechts Beskärningsboken och det lär ju vara bibeln i sammanhanget. I den står att buxbomen ska klippas i april och i augusti. Det låter perfekt och så får det bli i fortsättningen! I år blev det i alla fall i förrgår:

FÖRE


EFTER

Det är ju inte riktigt samma vinkel och inte samma objektiv heller tror jag, men fäst blicken på den röda pionen till höger i bild så ser ni skillnaden med en nyklippt buxbomsrondell!

2 kommentarer:

  1. Har också läst att den ska klippas i Midsommarvecken.
    Det var någon trädgårdskändis - glömt vem -, som skrev ungefär så här: Fick ingen ordning på mina buxbomsbuskar, förrän en gammal gumma lärde mig att "Buxbom ska klippas i midsommarveckan"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha där ser man. Kanske en sån där skröna som blir sann om man bara hör den tillräckligt många gånger. Nästa år ska jag klippa i april så får vi se om Vollbrecht har rätt eller den gamla gumman!

      Radera