tisdag 3 augusti 2010

Bladlöss

Men hoppsan vad det är ohyra på dahlian! I år igen. Vad är det brukar stå i gamla ohyrebekämpnings-rekommendationer? Nåt med såpvatten? Det räcker nog att pilla bort dem med ett papper tror jag. Dahlior är inte så klena så de dukar under av lite löss.

Jag kan inte riktigt lyfta vänsterarmen idag. Åtminstone inte hela vägen. Igår gjorde jag mitt livs första klipp med en elektrisk häckklippare. Det blev lite tungt och ligusterhäcken är ganska lång. Men den fotograferar jag inte för så jämt blev det ju inte. Kan man inte begära av en förstagångsklippare!

4 kommentarer:

  1. De där svarta kräken spolas bäst bort med vatten. Fram med vattenslang och kallt vatten och de dryper av. Det går fort och lätt!
    Lycka till! Här hos mig huserar bladlössen i smultronschersminen. Inte kul det heller.

    SvaraRadera
  2. Hoppas jag utrotat dem nu... Först bortpillande och se såpvatten. De är i alla fall lätta och se kolsvarta som de är!

    SvaraRadera