måndag 23 augusti 2010

En tur i trädgården

I våras såg det ut som om mitt fikonträd helt frusit bort. Men det var bara de övre grenarna som strukit med. Nu är det gott om fikon som väl nästa vinter kommer att ta hand om - men drömma om egenplockade färska fikon går ju...

Lika mycket uppbindningssnöre som tomater i mitt växthus eller? De vilda, yviga plantorna är i alla fall toppade nu och jag väntar på att tomatmängderna ska MOGNA nån gång!

Här är ju några som är färdiga i alla fall. Den här sorten är ganska köttig och passar att slänga i stekpannan tillsammans med zucchinibitar utan att den blir alldeles mosig.

I våras planterade jag ett par spretar med etiketten "Rose de Recht" i min nyanlagda lilla rosenhörna. De har redan blommat rikligt, växt en halvmeter och ser man på - nya knoppar på gång!

I samma rabatt planterade jag en klen flikbladig fläder. Den blommade med försiktiga blekrosa blommor som alls inte matchade det färgstarka bladverket. Men växt har den och det är jag nöjd med för meningen är att den ska täcka lite utsikt.

Överallt i bloggvärlden plockas det björnbär! Men inte härnere i sydligaste zon 1 inte. När mognar de?

Teleobjektivet bjuder på en närbild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar