måndag 6 december 2010

Måndagens boktips


Sven Gréens "Vackrare Trädgård" var min allra första trädgårdsbok som jag var tvungen att skaffa när jag plötsligt fått en uppvuxen trädgård på köpet till vårt första hus. Jag behövde snabbt få reda på vad jag gör med klängande rosor som inte slutar växa, en schersmin full med löss och hur skulle jag gå tillväga med tulpanlökarna.

Boken är en 575 sidor tjock uppslagsbok fylld med trädgårdsfakta och inte en enda färgbild. Inte en bok att bläddra i när man är sugen på lite trädgårdsfägring alltså.

Jag använder den fortfarande när jag vill veta hur och när en specifik buske ska beskäras, hur jag ska föröka en viss perenn, eller för att läsa i de detaljerade tabellerna över hur stor en buske eller häck blir i omfång.

Det är en trygg bok som känns seriös och pålitlig full med "gammal" kunskap! Jag googlar lite och ser att den går att hitta begagnad via Bokbörsen för allt mellan 95-280 kronor. Kanske inte världens julklappstips utan mera något som trädgårdägaren kan köpa själv och ha som hjälp.

6 kommentarer:

  1. Och tänk .., om man hade fått se en bild på boken ...! hälsar otacksam läsare i landet Halland ,-)

    SvaraRadera
  2. Jag är hemskt ledsen men otacksam läsare får allt nöja sig med den trasiga bokrygg som syns vid den vita pilen i bokhyllan.

    SvaraRadera
  3. Ja, då ska hon ta fram glasögonen och titta riktigt noga ,-)

    SvaraRadera
  4. Var där en pil från början?

    I så fall ber den otacksamma och något uppnosiga läsaren om ursäkt ..., då hade hon som vanligt för bråttom ,-)

    SvaraRadera
  5. Nej, det var den inte ..., ser jag ,-))

    Då tackar man ödmjukast!

    SvaraRadera
  6. Nej vet du vad Elisabet, pilen har varit där sen jag la in lilla bilden. Däremot finns den ju inte på stora bilden i förra inlägget.

    SvaraRadera