torsdag 9 december 2010

Torsdagens boktips


Nu är jag kanske lite utanför ramarna här genom att tipsa om en dansk trädgårdsbok, Camillas havebog av Camilla Plum, men hennes böcker är så otroligt vackra! Men tyvärr inte översatta till svenska.

När jag är över på Köpenhamnsshopping ibland så besöker jag en stor bokhandel i centrum med en rejäl trädgårdsbokhylla. Garanterat inga svenska kunder i den affären kan jag säga. Men jag ser att på adlibris kan man köpa hennes böcker.

Camilla Plum är egentligen kock från början men har gripits av odlingsintresse och driver med sin man en gård på norra Själland. Många har säkert sett henne baka bröd eller föröka hallonsticklingar på TV?

Bilderna i Camillas havebog är precis så vackra och lagom softade att man känner doften från jorden och kryddväxterna. Och det finns ingen som kan klafsa ut bakom huset, rofsa åt sig lite blommor och vips - den mest romantiska bukett har plötsligt tagit form - som just fru Plum. De bilderna finns också i den här boken.

4 kommentarer:

  1. Jag ÄLSKAR den människan! Hon är (verkar vara) så härligt chosefri och så varm och go!

    SvaraRadera
  2. En imposant kvinna som jag i verkligheten är lite rädd för. Jag var där på hennes gård när det var höstmarknad och jag skulle aldrig nånsin våga gå fram till henne.

    Hon sköter även sin trädgård på ett väldigt chosefritt sätt vilket jag gillar.

    SvaraRadera
  3. Jag undrar om jag skulle våga ...-?

    SvaraRadera
  4. klart du skulle! Du är inte en sån mes som jag.

    SvaraRadera